DISC vagy DISzK 3. – Ismerd fel a DISC-típusokat!

Az előző cikkekben bemutattuk a DISC-modellt és a 4 alaptípus jellemzőit.

A DISC rendszer eredményes használatáig azonban még több lépcső vezet. Ha megismertük és megértettük a négy

alap viselkedéstípus stratégiáját, elkezdhetjük saját magunk azonosítását. Fontos megjegyezni, hogy nagyon ritka, hogy valaki kizárólag egy típusba tartozik, általában a fő viselkedésminta mellé társul egy második típus is. (pl. Elsődleges D (domináns), másodlagos C (kompetens).

Amint nagy biztonsággal ki merjük jelenteni, melyik viselkedést használjuk a vizsgált szituációban, hozzákezdhetünk mások fő típusának felismeréséhez is. Saját típusunk azonosítását nehezítheti, az a tény, hogy különböző emberekkel különféle helyzetekben másképp viselkedhetünk. Például: másképp kommunikálunk főnökünkkel, mint munkatársainkkal, más hangot ütünk meg otthoni környezetben és barátainkkal. Azt tanácsolom, hogy egy adott helyzetben (például munka) képzeljük el magunkat és ennek megfelelően azonosítsuk viselkedésünket az alaptípusok közül.

Miért hasznos, ha ismerjük beszélgetőpartnerünk viselkedéstípusát?

Minden ember a természetes viselkedésének megfelelően szeret kommunikálni. Tárgyalás alatt általában az ügyfélhez igazodunk és igyekszünk vele minél inkább összhangba kerülni. Ha az összhang, az ún. rapport létrejön, a bizalmi szint magas, az üzletkötés esélye sokkal nagyobb. Az alábbi, kicsit tréfás példák segítséget nyújtanak saját típusunk azonosításában, mások viselkedésének felismerésében. Ne felejtsük el, hogy mindez az összhang elérésének érdekében történik és a másik ember viselkedésének megértéséhez vezet.

A négy típus felismerése különböző élethelyzetekben

Étteremben

D: Kinyitja az étlapot, 3 másodperc alatt rendel, szinte az első elolvasott ételt kéri. Vagy ki se nyitja az étlapot, tudja mit akar enni.

I: A pincérnek háromszor is vissza kell jönni, mert étlap olvasása közben folyamatosan társalog. A pincért odahívja és hosszasan beszélgetni kezd vele a különleges ételekről

S: Jó ismert ételt választ, amit biztosan nem lehet elrontani. Megkérdezi a pincért, hogy mi az ajánlata és el is fogadja azt.

C: Ő is odahívja a pincért és kérdései a következők: “A szakács milyen régóta dolgozik itt?” “Milyen alapanyagokból készül az étel?” A számla végösszegét fejben kiszámolja.

Vásárláskor

D: Bemegy az üzletbe, leveszi a ruhát, fizet, kimegy

I: Reklámok alapján a leginkább trendi ruhákat keresi. Órákat tölt az üzletben. Soha nem megy egyedül vásárolni. Vásárlás közben természetes, hogy a kávézót is útba kell ejteni.

S: A kényelmes, kevésbé feltűnő ruhákat kedveli. Gyakran ragaszkodik a már bevált márkákhoz.

C: Az üzletben ő kérdez a legtöbbet. A használati utasításokat végigolvassa, legtöbbször már előzetes tájékozódás után érkezik az üzletbe.

Ha a csapat kirándulni megy

D: Az élen megy, vezeti a csapatot. Ha a többiek lemaradnak, akkor egyedül megy a „majd beér a többi” elv alapján.

I: Az élen megy, de ha a többiek lemaradnak, bevárja őket. (Hiszen mit ér az élen menni, ha senki nem látja.)

S: A tömeggel tart, középen. Ha valaki lemarad, hátramegy hozzá, hogy ne legyen egyedül.

C: Saját tempójában halad, gyakran le is marad, ám ez nem zavarja. Saját térképe van és a növények meghatározása könnyen eltérítheti a csapattól.

A televízióban látható szereplők és híres emberek azonosítása is jó gyakorlás lehet az alaptípusok meghatározásához: Nézzük a Micimackó szereplőit:

D: Nyuszi

I: Tigris

S: Micimackó, Malacka, Füles, Kanga

C: Bagoly

(Érdemes elgondolkozni rajta, vajon a gyerekek melyik típushoz vonzódnak legjobban és miért.)

Híres személyek:

D: Jocky Ewing, Orbán Viktor

I: Fábry Sándor

S: Halász Judit

C: Egri János

Ha tudatosan kezdjük figyelni az embereket, egy idő után egyre gyorsabban fel fogjuk ismerni fő típusaikat és az azonosítás szinte játéknak tűnik majd.

Hogy mit kezdjünk ezzel az információval a birtokunkban? Hogyan hasznosítsuk ezt a tudást?

Menjünk el egy Disc használata az eladástechnikában tréningre!

svenska kasinon

Print Friendly, PDF & Email

Hozzászólás beküldése

*