Időgazdálkodás 1.

Sok a munka. Ha lenne elég időm, nem lenne gond, de sajnos nincs. Csinálok egy listát, és aszerint dolgozom majd holnap. Megnyugodva lefekszem, de másnap mégsem sikerül elégedetten zárni a napot. Düh, tehetetlenség, kétségbeesés, értetlenség.

Az időgazdálkodás kényes téma. Azt gondoljuk, hogy az időt kellene helyesen beosztani, valójában azonban saját magunk szabályozását kell megtanulnunk. Ha úgy érezzük, semmire sincs időnk, igazából saját magunkat nem vagyunk képesek irányítani.

Jó szokások kialakítása

A szokásokkal az a baj, hogy a cselekvést kiváltó inger nem tudatos, gyakran még a cselekvés is automatikus. (Gondoljunk a dohányzókra: A vágy automatikusan elindítja a cigarettára gyújtás folyamatát, anélkül, hogy a szokás rabja igazából figyelne rá.) Rossz szokások természetszerűen rossz eredményt szülnek. Ha el akarjuk hagyni rossz szokásainkat, először fel kell ismernünk és tudatos szintre kell hoznunk őket.

Sokan ábrándoznak arról, milyen jó lenne elhagyni ezt vagy azt a rossz tulajdonságot, de igazából ennél többet nem is tesznek az ügyért. A változást valóban akarni kell. Ehhez nagy energiákat kell majd mozgósítani, és ha nincs meg a kellő akarat, már az első lépés előtt kudarcra van ítélve a kísérlet.

Ha elszántad magad a változtatásra, először alaposan elemezd viselkedésedet! Jelölj meg egy rossz szokásodat, amin változtatni szeretnél. Minden változás alapja, hogy el tudd képzelni magad a kívánt jó szokás birtokosaként. Látnod kell magad az új szerepedben, a lehető legrészletesebben.

Ezek után nincs más hátra, kezdj el változni!

Nagy energiával, sok odafigyeléssel. Foglalkozz sokat az új szokásoddal, beszélj róla mindenkinek, vonj be a tervedbe segítőket. Ízlelgesd az új érzést!

Ne feledd, hogy senki sem cselekszik mindig rosszul, ezért ne tévesszenek meg az eseti sikerek. A célod nem az, hogy egyszer-kétszer, hanem, hogy a lehető legtöbbször helyesen cselekedj. (A tapasztalt szokásváltoztatók szerint három hét elég az új (jó) szokás kialakításához.) Lehetséges, hogy tevékenységeid elemzésekor azt látod, hogy bizony sok mindenen változtatnod kell. Ilyenkor ne légy türelmetlen. Egyszerre csak egy szokást változtass meg!

Ha sok célt tűzöl ki magadnak, inkább állíts fontossági sorrendet és kezd az elsővel. Egy dologra koncentrálni könnyebb, viszont ez nem azt jelenti, hogy kevesebb energiára van szükséged, inkább úgy lehetne megfogalmazni, hogy a sok energia egy területre összpontosul.

 

Célok kitűzése

Gyakori tévhit, hogy a sok munka garancia az eredményre. Sajnos azonban ez a legtöbb esetben nem így van. Mindig csodálattal néztem azokra az emberekre, akik jó eredményt értek el munkájukban, mégsem voltak soha elmaradva dolgaikkal és szemmel láthatóan mindig volt idejük egy kávéra is. Viszont sokszor látom az ellenkezőjét is, amikor kedves kollégáim ki sem látszanak a munkából, állandóan hajtják és stresszelik magukat és mégsincs igazi eredménye. Szélsőséges esetben egy idő után meg is kérdezik: Miért vagyok itt egyáltalán?

Ilyenkor segíthet a sokak által ismert Fontos-Sürgős négyszög.

Sürgős

Nem sürgős

Fontos

1.

2.

Nem fontos

3.

4.

&

&

&

&

&

Ez egy hasznos segédeszköz lehet időbeosztásunk tervezésénél, de mint minden eszközt, ezt is meg kell tanulnunk helyesen használni. Az első hibába akkor esnek használói, amikor úgy érzik, hogy minden teendőjük a Fontos mezőkbe kell, hogy kerüljön. Ez természetesen nem igaz. Ha valaki úgy érzi, hogy, amiket tennie kell, kizárólag fontos dolgokból áll, az máris talált egy fejlesztendő területet: el kell tudni különíteni a fontos dolgokat a sürgőstől.

Második leggyakoribb hiba, akár táblázatban vezetjük akár nem, hogy a sürgős dolgokra koncentrálunk a fontosak helyett. Gyakran ezt még az is nehezíti, hogy az igazán fontos dolgok ritkán sürgősek. A sürgős dolgok viszont ott világítanak és dobolnak agyunkban, amitől minden mást elfelejtünk. Ahhoz, hogy eredményeket érjünk el, először a fontos dolgokra kell összpontosítanunk.

Teendőink javasolt megvalósítási iránya tehát az ábrán látható 1-4-ig.

Eszembe jut egy üzletkötő kolléga, aki időgazdálkodás tréning végén elárulta a saját szisztémáját:

„Nekem ezek a rendszerek túl bonyolultak, én egyszerűsítettem rajta. A bal zsebembe minden reggel beleteszem azokat a telefonszámokat, amiket fel kell hívnom aznap. A jobb zsebembe beteszem azokat a címeket, amiket fel kell keresnem aznap.

Addig nem megyek haza, amíg a zsebeimben vannak a reggeli cetlik. Emellett akkor sem mehetek haza, ha nincs öt új címanyag a zsebemben. Ha megvan, akkor jól dolgoztam, ha nincs, akkor még nem végeztem azzal a nappal.”

casinos en ligne

Print Friendly, PDF & Email

Hozzászólás beküldése

*