A motiváció lényege a célkitűzés elmélet fényében

Hogy tegyük a mindennapi tevékenységet a siker forrásává?

A motiváció alapja a siker, munkatársaink is sikereket akarnak elérni, és természetesen ezért majd jutalmat várnak. Jutalma

t várnak a vezetőtől, és – bármennyire is meglepő – jutalmat várnak önmaguktól. Ez a jutalom csak akkor számít tehát igazán jutalomnak, ha ez egyén ezt jutalomnak fogja fel, ha a vezető által adott jutalom, tényleg olyan, mely örömet okoz munkatársának, megfelel elvárásainak.

Magas szintű motivációs állapotban ez a jutalmazás gyakran önállóan, külső befolyásolás nélkül is megtörténik. A siker elérésekor a személy önmagát jutalmazza egy kirándulással, egy olvasással töltött órával, vagy bármi mással. Ezen a szinten már a munkatársak is tudják, hogy érdemesebb nekik motivált állapotban dolgozniuk, hiszen ez az ő kedélyállapotukat is javítja. Rájönnek arra, hogy ha energiát fektetnek abba, hogy elégedettek legyenek (nem kiégettek, elégedetlenek), akkor az ő munkanapjaik (ez heti öt nap a hétből) is boldogabban telnek.

1. Biztosítani kell a sikert.

Ha munkatársnak nincsenek céljai, akkor nem tudja elérni ezeket.

Képzeljük el, hogy vár valami nagyon jó dolog ránk a hétvégén, de nem gondoljuk ki pontosan, hogy mi is számít majd jó dolognak, akkor vasárnap este elég kiüresedetten azon fogunk gondolkozni, hogy amik a két napban történtek velünk, azok most tényleg jók-e.

Ellenkező esetben – pl.: ha elhatároztuk, hogy milyen jó lenne hétvégén a családdal kirándulni a szabadban – elégedetten dőlünk majd hátra megállapítva, hogy milyen jól sikerült a kikapcsolódás. (Ilyen részletes elvárások esetén nagyon ritka, hogy nem valósulnak meg a tervek, de ha nem történnek így a dolgok, akkor is lehet tudni, hogy mit is tegyünk másképp, lehet értékelni, hogy jó volt-e a hétvége, vagy sem!)

Összefoglalva tehát munkatársainknak célokat kell kitűzni, vagy meg kell kérnie őket, hogy gyűjtsék össze ők, hogy mit is szeretnének elérni a héten (vagy az adott napon).

Ez ezért nem fog jelentős plusz munkát jelenteni , mert ahogy rájönnek a munkatársak, hogy ez jó hatással van rájuk is, és nem csak egy újabb „fura” ötlet, úgy megteszik ezt maguktól is.

A siker elérésének fontos eleme, hogy értékeljük a tevékenységet, a célelérést.

Biztosítania kell, hogy a munkatársakkal időszakosan értékeljük ezeket a heti, napi célokat, és megvizsgáljuk, hogy elérték-e ezeket.

2. A célelérést kövesse jutalmazás, elismerés

3. Ez a jutalom feleljen meg a munkatársak elvárásainak.

Biztosan tapasztalta már, hogy minden munkatársa másként motiválható. Van akinek elég egy elismerő dicséret, van olyan akinek jutalom, hogy pénteken előbb hazamehet. Ha nem megfelelő jutalmat biztosítunk nekik, akkor nem érjük el a várt hatást, sőt…

Az általánosan, az egész vállalkozására alkalmazott motivációs eszközök között olyanokat érdemes előnyben részesíteni, melyek a lehető legtöbb munkatárs számára hatnak motiváló erőként.

Print Friendly, PDF & Email