DISC vagy DISzK 2. – Az egyes típusokról

Az előbbiekben megismertük a DISC-modell alapjait, most nézzük a négy viselkedési alaptípust:


D-k vagy pirosak gondolkodása:

„Kevésbé barátságos környezet, de van ráhatásom.”
„Ha nem mondom el nekik, nem azt csinálják, amit kell.”

Ebből kiindulva a pirosak DOMINÁNS (D) viselkedéstípusúak, határozottak, céltudatosak, versengők, győzni akarnak. A pirosak persze rögtön fel is teszik a kérdést: „Miért, van aki nem ilyen?”

 

I-k vagy sárgák gondolkodása:

„Barátságos környezet és még hatásom is van rá”
Kell ennél jobb pozíció? „Jókedv, nagy bulik, társaság, szórakozás.”

A sárgák lelkesedésükkel és jó „beszélőkéjükkel” hatékonyan befolyásolják környezetüket. Eredeti elnevezésük: INFLUENCER (befolyásolók), amit aztán mindenféle módon próbáltak átültetni magyarra úgy, hogy az „I” betű is megmaradjon. Legelterjedtebb az „Ismerkedő” elnevezés, ami a sárgák jó kapcsolatteremtő készségére utal.

 

S-ek vagy zöldek gondolkodása:

„Úgy érzem, nincs hatásom a környezetre, de az szerencsére barátságos.”
„Szükségem van a többiekre, én támogatom őket, ők pedig segítenek nekem.”

A zöldek békés természetű támogatók, igen jó végrehajtók. Eredeti elnevezésük: SUPPORTER (támogató). A magyar verziókban Szilárd vagy Stabilnak nevezik őket, utalva a kiegyensúlyozottságukra.

 

C-k vagy kékek gondolkodása:

„A környezet nem túl barátságos, és nincs ráhatásom.”
„Nagyon fel kell készülnöm és be kell tartanom a szabályokat, nehogy támadási felületet hagyjak.”

A kékek hihetetlen precizitása és mindenre kiterjedő figyelme feltűnő a környezetükben, ezért könnyen beazonosítható típus. A „C” betűjük eredetileg a COMPLIENCE (szabálykövető) szóból jön, de használják a kompetens illetve az elemző szavakat is a magyar fordításokban.

 

Persze ritkán tartozunk bele egy tiszta alaptípusba, szinte minden emberben megtalálható minden típus, de ebből a legtöbb esetben maximum 2-3 látható a viselkedésben. Egyik típus sem jobb mint a másik, mindegyiknek megvan a maga erőssége és persze a gyenge pontjai is.
A 4 alaptípust gyorsan be lehet azonosítani magunkon és másokon is, egy rövid, 1 napos tréning elég erre, viszont a felhasználási területei széleskörűek.

Saját típusunk megismerésével önismeretünk javítása
Viselkedés típusok megismerésével az eladási kommunikáció hatékonyabbá tétele
Típusok felismerése
Alkalmazkodás
Vezetők számára, beosztottaink kezelése
Motiváció
Célok kommunikálása
Fejlesztés
Fejlesztési tervek egyénre szabása

 

Akik eladással foglalkoztak, sokáig a kommunikáció aranyszabályát tartották szem előtt: “Beszélj úgy, ahogy szeretnéd, hogy Veled beszéljenek!” A DISC vagy a DiSzK megismerése után ez a mottó kibővül és világossá válik a kommunikáció gyémántszabálya is:

Beszélj úgy, ahogy ők szeretnék, hogy velük beszéljenek!

 

Print Friendly, PDF & Email

Hozzászólás beküldése

*