Mitől lesz jó egy beszámoltatás?

Most nem az a kérdés, hogy kell-e, hanem az, hogy ha kell, akkor hogyan?

Ugye jó lenne mindent tudni embereink munkájáról? Fontos, hogy bízzanak bennünk. Szükséges az is, hogy irányítsuk őket, főleg az első időkbe

n.

Tudom, hogy sokakban már maga a „beszámoltatás” szó is félelmet vagy ellenállást, de legalábbis ellenérzést vált ki. Ennek a negatív érzésnek az elmulasztása a menedzser feladata.
Azt gondolom, hogy a beszámoltatásnak van ideális felépítése, vannak jó és kevésbé jó kérdések, mondatok, viszont a sikert a hosszú idő alatt felépített korrekt munkakapcsolat és a megalapozott elvárások adják.
Ebből a koncepcióból kiindulva két téma köré csoportosítottam segítő tanácsaimat:
Az első az alapozás, amivel most részletesen foglalkozunk, második a beszámoltatás közbeni helyes viselkedés. Ezt a témát következő számunkban olvashatják olvasóink.

Alapozás:

Csináld! Miért? Hogyan?
A kezdetektől figyelj embereidnél a rólad kialakuló képre! Az üzletkötéshez hasonlóan itt is fontos az első benyomás. Sőt itt a második, harmadiknak is harmonizálni kell az elsővel. Tehát nem mindegy, milyen képet erősítesz. Cégkultúrád és vezetőid mintája irányadó lehet ebben. Vezetői kép kialakításánál figyelj a szélsőséges minták kerülésére. Légy természetes és érezd a felelősséget embereid iránt!
Légy őszinte! Ha hosszútávon gondolkozol munkatársakban, tudnod kell, hogy hamis viselkedésmintákkal csak egy-két hónapig tudsz hatni rájuk. Ráadásul az idegen szerep rengeteg energiába kerül (ahogy a DISC tréningeken megtanultuk). Talán ezt a legkönnyebb betartani, ha nem arra gondolsz folyamatosan, hogy vajon mit várnak el Tőlem vezetőként és elhiszed, hogy azért vagy abban a „székben”, mert alkalmasnak találtak rá. Ebből adódóan, amit gondolsz, ahogy gondolod, az értékes a kollégáid számára is.
Éreztesd, hogy bízol bennük! A beosztottak motiválásának ez kiváló módja, azonkívül valóban saját sikereidet csak rajtuk keresztül érheted el. Én a pozitív motiváció híve vagyok, ezért a támogató vezényszavakat, a dicséretet tartom a megoldásnak.Érezze a munkatársad, hogy felelősséget érzel az ő munkája iránt.
Mondd el, hogy téged mi motivál ezen a pályán! Ismét az üzletkötésben jól ismert „tükrözés” technikájára tudnék utalni, hiszen jó érzést kelt a kollégáinkban, ha ismerik a mi motivációinkat is és könnyebben elmondják sajátjukat is. Ebből alakítható ki a közös célok iránti elkötelezettség. Ajánlom, hogy már a kiválasztási beszélgetés során, amikor biztossá vált a jelölt felvétele, elmondani saját karrier utunkat és az ehhez tartozó motivációs tényezőket.
Köss megállapodásokat! Már a legelejétől! A jó szokások kialakítását nem lehet elég korán kezdeni. Ha a szabályok megvannak, elég a betartására figyelni. Adj feladatokat a kiválasztás során!Belépéskor csináljatok részletes cselekvési tervet! A terv ne csak számokat, hanem a hozzá vezető utat, cselekvéseket is tartalmazza!Mindent írásban készíts és írasd alá!
Legyél kiszámítható! Gondolj vissza az általános iskolára. Nem a leglinkebb tanárt szeretik legjobban a gyerekek, hanem, aki igazságos, kiszámítható, még akkor is, ha szigorú. Ha lehet valakihez igazodni, akkor könnyű még a szigorú szabályokat is megszokni. Sokat segít a gondos tervezés és a nyílt kommunikáció.Nem csak azt kell kommunikálni, hogy mi történik, ha teljesül a terv, azt is, hogy mi lesz akkor, ha nem.Sajnos, néha nagyon nehéz betartani az ígért „negatív motivációkat”, viszont kötelező, mert a gondosan felépített vezetői képünket zúzhatja porrá.
Figyelj a kommunikációdra! Légy egyértelmű! Mindenki úgy érti az ígéreteket, kéréseket, ahogy ő szeretné. Nem szabad belemenni utólagos magyarázkodásba, ki mit gondolt az elején. Kerüld a feltételes módot!Legyél tényszerű!Nyíltan és sokat kommunikálj embereiddel!Közvetítsd, hogy nem őt értékeled, hanem a munkáját!
Vezess be eszközöket a munkájuk mérésére, ellenőrzésére! „Ami nem mérhető, az nem menedzselhető”- mondta Peter Drucker. És milyen igaza volt. Abban a szerencsés helyzetben vagy, hogy te döntheted el, milyen mérési pontokat állítasz fel. A határidőnapló, a tárgyalási emlékeztető, a telefonálási statisztika és egyéb táblázatok széles tárháza kiválóan alkalmas erre a célra.
Tanítsd meg a munkamódszereink szerint dolgozni kollégáidat! Minden embered azt várja, hogy sikeressé tedd őt. Ehhez ismered a receptet. Nem helyette kell dolgoznod, hanem vele.Tanuld meg a mentorálás lépéseit és tartsd is be!Bátran küldd el általad jól dolgozó kollégával is tárgyalni kezdő emberedet!
Légy hiteles! Gyakran éri a vezetőket az a vád, hogy azért hagyták ott az üzletkötői pályát, mert nem voltak sikeresek. Ezt a negatív sztereotípiát jobb, ha az elején megszüntetjük. Azt kell elhitetned vele, hogy bátran fordulhat hozzád, mert minden kérdésére vannak válaszaid.Vigyázz, tényleg tudnod kell a megoldást!

Ha ezeket a jótanácsokat betartod, akkor van értelme foglalkozni a beszámoltatás alatt történő konkrét párbeszédekkel.

Következő számunkban a beszámoltatás alatt elhangzó ajánlott és nem ajánlott kérdésekkel foglalkozunk és az ellenőrzés gyakoriságának kérdését boncolgatjuk.

Hozzászólás beküldése

*